Oskar Fischinger

Afgelopen donderdag ben ik met mijn eerste jaars van Minerva op excursie naar Amsterdam geweest. Als laatste deden we Eye aan, waar abstracte animaties van Oskar Fischinger te zien (1900 - 1967) zijn.

Oh neee hè, modernisme! En het beweegt nog bovendien, waren mijn eerste gedachten. Een aantal studenten was er zo klaar mee, een van de meisjes klaagde over zere ogen, een andere kreeg zelfs een spontane aanval van migraine.

Zoals het met goede kunst vaker het geval is – gelukkig zijn er eerstejaars die dit al doorhebben, ervaar je de genialiteit ervan pas als je er wat langer bij stil staat.

Erg grappig vind ik de ontmoetingen van Fischinger met de 'lagere' kunsten. Toen begin jaren 30 de Nazi's in Duitsland aan de macht kwamen, verboden zij abstracte kunst. Ze vonden het een "ontaarde" kunstvorm. Fishinger ging gewoon door met wat hij deed, maar verpakte het als reclame. Na een abstracte film van zo'n vijf minuten verscheen er een logo van een tandpasta- of sigarettenmerk. Sympathiserende critici verdedigden zijn werk op paradoxale wijze door het te bestempelen als "decoratief" en "ornamentiek – een eeuwenoude Germaanse tradietie".

Twee tevergeefse schijnbewegingen; Fischinger vluchtte naar Hollywood. Hier heeft hij zelfs nog een blauwe maandag voor Disney gewerkt als 'cartoon effects animator'. Zijn bijdrage voor de film Fantasia werd echter door Disney versimpeld in de veronderstelling dat het grote publiek de beelden zo beter kon behappen. Einde avantgarde animatie meets mainstream animatie.

De tentoonstelling is nog te zien tot 17 maart.


Studie nr 8 (excerpt) by Oskar Fischinger from CVM on Vimeo.

2 opmerkingen:

  1. Goed he! Vooral het werk uit zijn beginperiode vind ik mooi. Daar is het nog half figuratief.

    BeantwoordenVerwijderen